
به گزارش شبکه عدالت به نقل از ایرنا، میثم ظهوریان، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه ۱۰ مرداد، در آیین رونمایی کتاب «الگوی مدیریت نیروهای داوطلب مردمی جهادسازندگی» در مشهد بیان داشت: ادبیات روشنفکران ما از جدایی مردم با نظام جمهوری اسلامی ایران سخن می گوید ولی در جریان جنگ ۱۲روزه، این تفکر به اشتباه بودن خود رسید و مردم همبستگی خود با نظام را نشان دادند.
میثم ظهوریان با اشاره به اینکه اتکا به مردم یکی از پایه ها رشد انقلاب اسلامی ایران بود، افزود: انقلاب اسلامی مسیر دنیا را تغییر داد و آن را به سمت جریان دینی منحرف کرد و جهاد سازندگی نیز مولود این انقلاب است.
وی ادامه داد: این نظام با ۲ واژه جمهوری و اسلامی همراه است و جمهوریت در این انقلاب و محقق شدن آن نقش داشت.
این نماینده مجلس تصریح کرد: تمایز امام خمینی با بسیاری از علمای هم عصر خود، اعتماد به نقش مردم در حل مشکلات بود، از این رو در دوره رژیم پهلوی وقتی زمانی گروه های مختلف مردمی به امام راحل مراجعه می کردند، ایشان اجازه جنگ مسلحانه را به آنان نمیداد و تجربه نشان داد که در زمان تحقق انقلاب اسلامی ایران، رهبران گروه های مسلح توسط رژیم گذشته در زندان بودند.
ظهوریان اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی ایران، امام با شناسایی نیازهای کشور و از دل مردم گروه های مختلفی را شکل داد و نهادهایی مانند نهضت سوادآموزی، جهاد سازندگی، کمیته انقلاب اسلامی، بنیاد مسکن، بنیاد ۱۵ خرداد شکل گرفتند تا ضمن حضور مردم، اتکا به نیروهای مردمی فراهم و تقویت شود.
نویسنده کتاب الگوی مدیریت نیروهای داوطلب مردمی جهادسازندگی با اشاره به اینکه هر کجا از مردم فاصله گرفته شد، ضربه خوردیم افزود: بسیاری از نهادهای مذهبی ما همچون مساجد و هیات ها با حضور داوطلبانه مردم به فعالیت میپردازند، از این رو شاهد هستیم که بخش بسیاری از جامعه ما بر اساس جمع گرایی شکل گرفته و در پیوند با نهاد دینی به یک ساختار اجتماعی تغییر یافته است.
به گفته وی، این کتاب بخشی از خلا ساختاری و نظریه پردازی را برای استفاده در نهادهای دیگر تبیین کرده و تجربه زیستن مردم و مدیران با جهاد سازندگی را به نگارش درآورده است.
معاون بنیاد برکت کشور نیز در این نشست گفت: اصل سرمایه و توان در دست مردم است و جریان های جهادی با این نگاه حرکت میکنند که کارها را به مردم بسپارند.
صادق مفرد افزود: از این رو اگر جهاد سازندگی را صرفاً یک نهاد محرومیت زا در یک دوره از انقلاب تعریف کنیم، روزی به دنیا آمده و روزی هم از بین رفته است و به عبارتی جهاد در دورهای از انقلاب اسلامی ماموریت زدایی شد.
وی با اشاره به دیدگاه امام راحل در خصوص موضوع جهاد اظهار کرد: ایشان از ما خواسته تا به تنها چیزی که فکر می کنیم استواری پایه های اسلام ناب محمدی باشد.
معاون بنیاد برکت کشور گفت: نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز ایجاد موج همبستگی جهادی در جامعه توسط گروههای جهادی و مردم است.
ساختار جهادی حدود ۲۰ نهاد در ایران
یک فعال اجتماعی نیز در این مراسم گفت: حرکت های مردمی معمولا غیر منظم و غیر موثر تلقی میشوند، درحالیکه این نگاه اشتباه است و در کتاب «الگوی مدیریت نیروهای داوطلب مردمی جهادسازندگی» سعی شده با ادبیات ساختارمند این موضوع بیان و تحلیل شود.
سعید شعرباف افزود: هنوز جای کتاب های دیگر برای این تجربه مدیریتی وجود دارد و باید نگاشته شود تا جوانان با موضوع جهاد آشنا شوند و احیای جهاد سازندگی باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: با ساختار جهادی حدود ۲۰ نهاد در کشور ما شکل گرفته است که بنیاد برکت یکی از این حرکت های جهادی است.
حرکت جهاد، نگاه فرا مرزی و دانشبنیانی
عضو شورای سیاستگذاری جهاد سازندگی نیز گفت: جهاد، اکسیر حیات بخش بود که گام اول انقلاب را تسریع بخشید و باعث شد تا مردم برای حل مشکلات خودشان به میدان پای بگذارند.
علی یکتا افزود: اکنون و در گام دوم جهاد نیز باید مسئله های کنونی کشور را شناسایی کنیم و به این نکته توجه داشت که در شرایط جنگی و جهاد مقدسی قرار داریم، بر این اساس باید چه کاری انجام دهیم؟
دیگر عضو حقیقی شورای عالی جهاد سازندگی نیز بیان کرد: سنت مهم و هدایت الهی در مسیر عقلانیت بشر، بعد از جهاد شکل میگیرد و در جامعه خود را نشان میدهد، از این رو تجربه نگاری جهاد، کشف مسیر هدایت الهی به شمار میرود که در این کتاب به آن اشاره شده است.
محمدهادی ایرانمنش افزود: متاسفانه در دوره ای نسبت به جهاد سازندگی کفران نعمت شد و باید حداقل به اندازه دفاع مقدس کتاب، فیلم و کار هنرمندانه از این موضوع تولید شود، زیرا با انحلال جهاد سازندگی دچار یک حسرت بی نظیر و راهبردی نسبت به جهادسازندگی شدیم.
وی ادامه داد: تلاش ها برای احیاء جهاد سازندگی شکل گرفته است ولی متاسفانه نتوانستم به آن برسیم زیرا تجربه جهاد سازندگی که با کمک امت، تبدیل به یک حرکت شد را نتوانستیم به خوبی درک و احیا کنیم.
این فعال عرصه اجتماعی اظهار کرد: حرکت جهاد از همان روز اول با نگاه فرامرزی و دانش بنیان شکل گرفت و جهادگران در آن روزگار با دانش و عمل جهادی منجر به رفع تحریم ها و حرکت در کشور شدند. نگاه به جهاد این است که موازی با سایر نهادهای دیگر در کشور نباشد.
وی گفت: سازماندهی در ابتدای حرکت نوعی حصارکشی است و جهاد درگیر این موضوع نباید باشد بلکه بعد از حرکت های مردمی به سمت ایجاد ساختار برود تا یک جنبش اجتماعی، به سمت قرائت درستی از فعالیت حرکت کند.
یک پیشکسوت جهاد سازندگی در استان خراسان رضوی نیز اظهار کرد: در این کتاب، سعی شده تا واژه ها به درستی معرفی شوند و با نگاه تخصصی این کتاب پژوهشی به نگارش در آمده است.
غلامرضا بصیریپور با اشاره به اینکه خدا را شاکرم، روش فعالیت های امروزم همان روش در سال ۱۳۵۸ است، بیان کرد: بچه های جهادسازندگی برای کار خود حقوق دریافت نمیکردند، از این رو باید اکنون بسیار تلاش شود تا نوع رفتار جهادگران آن دوره، به جوانان امروزی معرفی شود.
وی ادامه داد: مدعی هستم که امروز نیز میتوان با همان نگاه جهادی، کارهای بسیاری انجام داد و باید کار را به مردم سپرد زیرا تجربه حرکت های جهادی وجود دارد و امیدواریم که این فرهنگ جهادی دوباره احیا شود.
این فعال اجتماعی اظهار کرد: یکی از اقدامات ضروری در هر حرکت عمومی و جریان فکری، این است که بر اساس تفکرات و مبانی پایه ای نهضت، نهادهایی شکل بگیرند تا ضامن بقا و پایداری آن باشند و به نهاد سازی ختم شود.
پایان/